Connect with us

RESEPI

Ustaz Ini Kongsi Kisah Tentang Dukhon, Asap Tebal Yang Gelapkan Bumi Selama 40 Hari

Published

on

Satu perkongsian seorang lelaki tentang dukhon iaitu asap tebal yang bakal gelapkan dunia ini akibat hentaman metor telah menjadi viral di media sosial.

Posting lelaki bernama Khairul Hudzaifah Khanis di laman FB menjadi viral dan dikongsi oleh para netizen.
Tau tak apa itu #DUKHON?

Dukhon tu asap tebal yang menggelapkan bumi selama 40 hari. Disebabkan meteor menghentam bumi nanti. Jangkaannya adalah bulan puasa di waktu subuh. Gelap dia nanti macam gelap nabi yunus dalam perut ikan nun.

Bumi kita ni dah masuk sungai meteor. Anytime boleh kena hentam dengan mateor.

Masa tu, Semua elektrik2 teknologi ni padam buat selamanya.

Sebab meteor tu ada sejenis zat besi neutral apa ntah yang akan membuatkan daya tarikan besi2 lumpuh buat selamanya. Komputer kereta apa semua takleh pakai.

Sebab tu kena belajar memanah, berkuda, berenang dari sekarang .

Orang beriman makanan dia adalah ZIKIR. Masa bergelap tu nanti baca “lailahaillantasubhanakainnikuntuminazzalimin” banyak2.

Masa dukhon terjadi tu. Masuk rumah masing2. Masuk bilik masing2. Baca subhanalkuddus rabbunalkuddus.

Ingat pesan ini. Kalau kita sempat. Sebab kita dah di fasa 4. Fasa Dukhon. Fasa imam mahdi tak tahu sempat ke dak.

Kita ni fasa dukhon sebab kita fasa teknologi paling canggih. handset pun touch2 je sekarang ni.

Barat dah siap sedia nak hadap dukhon siap buat rumah bawah tanah lagi tu siap muatkan makanan selama setahun.

Untuk hadap dukhon dijangka akan berlaku ni. Korang rasa korang banyak masa lagi ke nak kejar jutawan bagai?

Nak hafal Quran ke apa ke baiknya lah sekarang.

Bekal untuk generasi muda andai kata kita pergi dulu lah. Kita tetap akan mati.

Check diri masing2. apa bekal yg kita bawa . ilmu sahaja tiada guna jika tiada amalnya. Sunnah apa yang kita buat, pakai dan ikut .

adakah semua kearah duniawi?
isteri , anak2 dan waris kita. apa amalan yg mereka amal? ketat atau longgar pakaian mereka? beramal mereka kerana Allah atau manusia .

banyak lagi yg perlu kita ambil tahu. kerana kita sudah pun berada diakhir zaman . dimana pakaian sunnah dicemuh . pakaian yahudi diangkat dan dijulang . solat jika perlu. sunnah ditinggal. artis diangkat dan dikenali. ulama ditolak dan tidak lagi dikenali .

hebatkah kita ?
jika kaki gagah melangkah ke serata dunia . tapi masjid sekampung tidak pernah dikunjungi . surau bagai rumah kosong tak berpenghuni .

setelah rezeki yg Allah limpahkan. kita tipu Allah. kita lupa Allah. dengan selesanya kita hidup dimuka bumi Allah. tanpa rasa malu .

bersediakah kita ?

jangan sesekali kata “kubur masing2”.
ambil contoh . wanita pakaian ketat. tudung acah2 datin. dan seorang imam masjid berdiri ditepi pantai. datangnya tsunami. adakah imam tersebut tidak akan terkena walau setitik air laut ?

sama seperti dukhon. dia tidak mengenal siapa pun kita. tiada cahaya sikit pun waktu itu selain zikir kepada Allah.

ingatkan lah ini pada semua waris kita.
baca dan kongsi untuk kita bersedia. jika baca tanpa sedetik rasa apa2. itu tanda kita akan terus lalai

  • “biarlah post ni”
  • “acah2 alim je ni”
  • “buat2 tak nampak je”

itu hak masing2. tapi ingat. dunia dah tersangat tua. andai dukhon ni tidak datang masa bulan puasa pun. yang pasti kiamat tu akan datang juga. dan setiap yg hidup akan mati.

INNALILLAHI WAINNAILAIHI ROOJIUN

(Peringatan. ini bukan cerita pasal kiamat. dan bukan ramalan kiamat. tapi bencana. sebagaimana pengkaji mengkaji bila masanya gunung2 berapai akan meletus. sekali lagi diingatkan bahawa dukhan bukan kiamat. sama seperti bencana)

Ini pula sedikit video tentang dukhon:

Melalui satu komen yang ditulis, ada seorang netizen yang berkongsi tentang kisah dhukon menerusi ayat Al-Quran.

Ini tulisnya:

Allah bgtau dalam surah ad dhukan , makna asap dtg membawa azab . ayat 10 11 12

فَارْتَقِبْ يَوْمَ تَأْتِي السَّمَاءُ بِدُخَانٍ مُبِينٍ

Oleh itu tunggulah (wahai Muhammad) semasa langit membawa asap kemarau yang jelas nyata (yang menyebabkan kebuluran yang dahsyat),

يَغْشَى النَّاسَ ۖ هَٰذَا عَذَابٌ أَلِيمٌ

Yang akan menimpa seluruh keadaan manusia (yang kafir itu, sehingga mereka akan berkata: “Ini adalah azab yang sungguh menyakitkan”.

رَبَّنَا اكْشِفْ عَنَّا الْعَذَابَ إِنَّا مُؤْمِنُونَ

(Pada saat itu mereka akan merayu dengan berkata): “Wahai Tuhan kami! Hapuskanlah azab ini dari kami, sesungguhnya kami akan beriman!.

Sumber: FB Khairul Hudzaifah Khanis

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Trending