Connect with us

Uncategorized

Jika Tiada Anak Tak Mengapa Kerana Apa Yang Tak Dapat Didunia Nikmatnya Diakhirat

Published

on

BACA DENGAN HATI”..

Aku nak beri sedikit motivasi buat isteri² di luar sana yg masih belum mengandung setelah bernikah buat berberapa ketika.

Memang awal pernikahan, kita mengharapkan sgt² kehadiran zuriat. Kita akan lalui fasa menunggu agar tak datang peri0d pada setiap bulan yg berlalu.

Tapi setelah 6 bulan kawen, tak ada lagi tanda² akan mengan dung, malah peri0d datang macam biasa je, macam tak bersalah pulak ye?

Lepas tu kita pun start rasa tertekan, eh bila la nak mngandung ni. Org lain elok je bunting pelamin segala, ada yg lps pantang terus ha mil lagi.

Mudahnya, MashaaAllah. Kengkawan pulak jenis yg tahu je mengan dung, terus update preg nancy test kit tunjuk pada semua, lepas tu tak habis cerita pasal mun tah, mual, muak l0ya setiap pagi.

Penuh newsfeed dgn cerita mereka.

Buat wanita/ isteri yg mengharapkan kehami lan, bersabarlah. Aku nak kamu semua buka mata, lapangkan perasaan dan fikir kenapa belum lagi buat masa ini direzekikan anak² buat kita.

Aku lihat ramai sebenarnya, yg boleh mudah mengan dung, anak sampai 2 atau 3, tapi suami tak sayang.

Kena ce rai, kena t1pu, malah diabaikan oleh pasangan. Mereka mudah ada anak, malah bukan seorang, tapi suami tak sayang. Kena tinggal pulak tu pun ada.

Sekarang fikir, kita yg lambat mengandung ni ada je suami siang malam dengan kita. Sayangkan kita walau takde zu riat bersama, masih bersungguh² ambil berat, dan tak curang pun dibelakang kita.

Jadi, suami ini adalah suatu nikmat. Maka nikmat Tuhan yg manakah hendak kamu dustakan?

Kita suka sgt letak anak sebagai titik fokus kebahagiaan. Memang tak dinafikan, anak ini buat ibu ayah gembira bahagia sbb mereka adalah cahaya mata.

Tapi kita cepat sgt lupa, Allah blh beri bahagia dengan pelbagai lagi cara sbnrnya. Allah Maha Bijaksana dan Maha Pemurah buat kita

Jangan tertekan sgt bila tak ada anak lagi. Kita kira anak² ni akan sentiasa buat kita gembira. Tapi kita tak tahu betapa besar amanah yg kita kena pikul.

Lepas ada anak, bukan sahaja nak kena jaga kebajikannya dan membesarkan dia, kita kena didik dia dgn agama. Mampukah kita sbnrnya?

Kita rasa kita dah sediakan kewangan yg mencukupi jadi sepatutnya kita layak ada anak sendiri. Tapi Allah lebih tahu akan apa yg kita perlukan dalam hidup ini.

Allah nak kita guna rezeki utk bahagian yg lain dulu sblm diberi kepada anak. Sebab tu, ramai pasangan yg hidup gembira dpt pergi bercuti ke sana sini.

Sekarang fikir, kita rasa seronok dapat duduk rumah jaga anak, tapi ada sahaja yg akhirnya bosan sebab asyik kena duduk rumah jaga anak.

Sementara Allah beri rezeki dan peluang nak travel saja sini, nikmati dan syukurilah. Sebab bila dah ada anak nnt takut kita sibuk di rumah terus tak dapat pegi mana² lagi. Itu barangkali.

Terlalu memikirkan nak ada anak, smp kita lupa ada pasangan yg mudah sgt nak dpt zu riat sampai akhirnya mereka “tak mahu” ada tambahan zu riat.

Mula la keluar alasan, belum ready, takde keperluan nak anak ramai dan ekonomi gawat. Mereka pula tak percaya pada ketentuan rezeki.

Lepas tu sibuk pasang imp lan, ikat ra him, makan pil peran cang dan bersusah payah la sedaya upaya agar takde j4nin dalam rahim mereka.

Hidup asyik memikirkan eh tak suka la nak mngandung, alah lecehlah mngandung,ala “eks1den” pula, ala kenapa cepat sgt mngandung, penat la tak larat la..

Merungut sahaja!

Allah mahu beri atau belum memberi, itu atas kehendak dan kekuasaanNya. Kita tak perlu banyak mempersoalkan apa yg Allah swt dah rancangkan buat kita.

Kadang kita lihat, dah kawen bertahun² takde anak, rupanya ada takdir lain yg mendatang, suami pula bermasalah. Itu tandanya Allah swt tak mahu membebankan kita.

Kita kira anak itu satu²nya pengikat kasih sayang suami. Ada terlalu ramai jangan sampai kita jadi tak terurus diri.

Suami kalau ikhlas syg, takde anak pun dia akan sayang sampai ma ti. Aku pernah dengar, anak dah 7 org tapi masih curang pada isteri!

Hidup ini perlu banyak belajar utk mensyukuri segala nikmat yang diberi. Setiap hari ucap Alhamdulillah, terima kasih Allah sebab bagi pelbagai nikmat tak terhitung banyaknya.

Terlalu runsing nak ada anak, jangan buat diri alpa bahawa Allah itu merancang dgn cintaNya. Apa yang kita tak dapat di dunia, bakal disediakan nikmat yg lebih besar di akhirat sana.

Kata kuncinya, sabar. InshaaAllah

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Trending